supporters

Tuesday, December 20, 2011

iman sampan


aku terkesima dengan sangat serius!
kesimaan yg benar2 dan tidak ada secebis pun ragu padanya
sangkaan aku
rileks ler der! adalah kali terakhir aku akan menulis tentangnya
Dan ternyata meleset..jauh!

kisah lela-majnun
kisah uda-dara
kisah romeo-juliet
kisah tentang cinta yg tragis
sekadar kisah yg hanya diambil sbg contoh-pengajaran
disedut-hirup-serap yg baik darinya
bukan cebisan epic kasih syg yg engkau2 ambil bulat2 yg engkau2 jadikan sebuah drama benar
dan akhirnya engkau2 ciptakan tragedy sendiri!


kelmarin aku disuapkan dgn kabar berita kegemparan
yg sedikit membuat aku sedih
yg jujur aku akui aku sememangnya tidak ada asas jelas lagi kukuh
untuk aku bercerita
untuk memberitahu perihal kisah sebenarnya
kerana hanya mereka2 yg dikawasan sekitar lebih tahu

cuma

aku ingin membawa pemikiran aku dan engkau2
memandang dari sudut lain yg lebih luas
yg secara specifiknya sbg….

POSITIF

kerap kita dgrkan?
aturan yg Esa
tiap yg hilang ada gantinya
tiap yg terjadi ada hikmahnya
jadi..

SABAR

pada apa jua anutan dan kebergantungan engkau2 pegang
apa jua Agama engkau2 yakini
setiap darinya akan menyatakan
kematian itu bukan penyelesaian
walaupun engkau2 punya 1001 sebab untuk menamatkan tugas sebagai manusia ditangan sendiri
sedarlah hanya 1 sebab untuk mematahkan 1001 sebab itu
hak mati Hak Dia!
bukan aku
bukan engkau2
bukan bukan bukan

semuanya terkadar dengan keimanan engkau2 pd-Nya
kerana keimanan itu terkadang seperti sampan
menebas laut luas
dilambung ombak turun naik
dan engkau2 harus bijak mengawal-mengayuh
dengan dayungan yakin dan positif
agar engkau2 nantinya tidak hanyut
agar engkau2 tidak lemas-tenggelam
dek dugaan sesekali bak tsunami
datang tanpa undang pergi tinggal kesan

YAKIN

penuhi peganganmu bahawa dugaan ini
dari Dia sekadar menguji
sejauh mana cintamu pd-NYa
sekadar cinta manusia akhirnya
kemana??

p/s; slm takziah utk famili mendiang
p/ss; 'frust' itu cuma bersifat sementara..hanya masa dan kekuatan perawat paling ampuh..itu pun jika masih punya YAKIN!

No comments:

Disqus for tudungsajibiru

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails